Óriási akciók egy helyen – Hello Black Friday
Black Friday egész évben: akciók, tippek, érdekességek!

Hogyan nyissunk webshopot? – Fejlesztési szempontok

2017. 09. 19. |
fejlesztés
mobiloptimalizálás
SEO
webshop

Mielőtt belefogna érdemes végigvenni, milyen feladatok várnak Önre egy webáruház felépítése során.

Hogyan nyissunk webshopot? – Fejlesztési szempontok

A webshop-ok fejlesztése és működtetése mára önálló szakmává nőtte ki magát. Ebből az összeállításból megtudhatja, milyen részfeladatokra és kihívásokra számíthat a webshop építése és fenntartása során.

Egy működőképes webshopnak alapvetően két nagyobb feltételrendszernek kell megfelelnie.

  1. Formális feltétel a működtetéshez szükséges jogszabályi (adminisztrációs és ügyfélkommunikációs) kötelezettség teljesítése,
  2. informális szakmai követelmény pedig az oldalfejlesztés és tartalomműködtetés hatékony szakmai megvalósítása.

Ebben az írásban a második pontot járjuk körbe, de már most érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy bár a jogi szabályozás relatív egyszerű feltételeket szab a webshop indítása kapcsán, érdemes tisztában lenni az online boltok jogi szabályozásával.

A webshop oldalak készítése az egyik legösszetettebb fejlesztési kihívás, hiszen itt minden építőelem fokozottan számít. Az átlátható, egyszerű működés, az oldal gyorsasága, a kereskedelmi környezet és a munkafolyamatok támogatása és persze a design, mind mind olyan kérdések, amik döntően befolyásolhatják az elindítandó webshop sikerességét. Vegyük sorba, milyen kérdések merülhetnek fel ebben a folyamatban.

Minden esetben kell fejlesztő a webshop indításához?

A válasz, igen. Bármilyen internetes oldal kialakítása, üzemeltetése és fejlesztése során szükség lesz szakmai segítségre, ez alól nem kivétel a webshop sem, sőt, itt még fokozottabban igaz, a technológiai és szakmai háttér kiválasztása az egyik legfontosabb stratégiai kérdés. Az, hogy a fejlesztői és fenntartói együttműködés mértéke, és ezáltal költségigénye mekkora, azt értelemszerűen a bolt mérete határozza meg.

Milyen költségekre számíthatok a webshop fejlesztése és fenntartása során?

Egy webshop költségei alapvetően két részre oszlanak. Vannak egyszeri és állandó költségek.

Egyszeri befektetés a webmotor, azaz az online értékesítési felület kialakítása, ami tartalmazza a „gépházat”; a kereskedéshez használt adminisztrációs és tartalomszerkesztő rendszer (backend), illetve a vásárlók által felkeresett online bolt, honlap (frontend) elkészítését. Az egyszeri fejlesztési feladathoz tartozik még általában a „cégér”, azaz a bolt logójának, illetve többi arculati elemének elkészítése.

Az egyszeri fejlesztési költség mellett számolni kell még állandó ráfordításokra is. Az elkészülő webshop egy szerveren fog futni, fizikai értelemben ide érkeznek majd a vásárlók, akik Black Friday kedvezmények után kutatva látogatják meg oldalunkat. A szerver bérleti díja, kiegészülve az oldal zavartalan működését biztosító állandó hibaelhárítási ügyelettel ilyen állandó (support) költség. Emellett az elkészült webshop a folyamatosan változó felhasználói igények miatt, egy idő már biztosan fejlesztésre fog szorulni, aminek fejlesztési költsége is minket terhel majd. Szintén az egyre szofisztikáltabb fogyasztói igények miatt számolni kell azzal, hogy a webshopot írott, képes, esetleg videós tartalmakkal is fel kell tölteni. Ezek a tartalmak, illetve értelemszerűen az egyes ajánlataink számára mindenképpen érdemes közösségi médiafelületeket (Facebook, Instagram, Viber stb.) fenntartani, amiknek szerkesztésével szinte munka lesz.

Milyen webshop rendszert válasszak?

A megfelelő internetes áruházmotor kiválasztásához és lefejlesztéséhez mindenképpen vegyünk igénybe szakmai segítséget. A webshop rendszer kiválasztásakor a legfontosabb szempont, hogy minél pontosabban meghatározzuk, a boltunkban hány terméket fogunk árulni. Amennyiben ez a szám alacsony, úgy nem kell feltétlenül nagyobb rendszerben gondolkodnunk, sok kisebb, úgynevezett blogos webrendszer rendelkezik kiegészítő webshop modullal (plugin), amivel elboldogulhatunk. Ha ezt használjuk, tudnunk kell, hogy az ilyen megoldások kb. 50 termékes ajánlatig működnek kielégítően, ezen elemszám felett számíthatunk arra, hogy az oldal sebessége kritikus módon lecsökkenhet, illetve az ilyen modulok nem fejleszthetőek tovább nagyobb rendszerré.

Amennyiben tehát szélesebb választékkal vagy közép- hosszútávon történő bővítéssel számolunk, érdemes erre dedikált webshop rendszerben dolgoznunk. Ebben az esetben felmerül a kézenfekvő kérdés, a hatalmas választékból melyik rendszert válasszuk, illetve milyen szempontok alapján bízzuk meg a céget, aki legyártja nekünk online áruházunkat? A webshop motor beszerzésekor találkozni fogunk a szabad forráskódú, illetve saját fejlesztésű rendszerek kifejezésekkel.

Szabad a forráskód

A szabad forráskódú rendszer azt jelenti, hogy a webshop motort egy közösség fejleszti, és tartja karban. Ennek során több független fejlesztő dolgozik azon, hogy a webáruház az aktuális technológiai elvárásoknak, illetve online marketing trendeknek megfelelő megoldásokat használjon. Ugyanez a közösség küzd azért is, hogy az időközben felbukkanó hibákat és biztonsági réseket javítsák. A szabad forráskódú rendszerek legfőbb vonzereje, hogy ingyenesen letölthetőek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy felhasználóként ténylegesen ingyen jutunk hozzá a webshopunkhoz, hiszen ezek a megoldások kész, fejlett keretrendszerek inkább, amelyek lerövidítik a fejlesztési időt és talán a költségeket is. Úgy kell ezeket a rendszereket elképzelni, mint a lapra szerelt bútort vennénk; nem kell asztalos a lapok legyártásához, de szerelőre igen, aki szakszerűen és biztonságosan összeszereli a bútort. Sok webáruház fejlesztőt találunk, akik kifejezetten valamelyik szabad forráskódú rendszerre specializálódva kínálja szolgáltatását. Ez a megoldás teljesen bevettnek mondható, ugyanakkor természetesen vannak kockázatai is. A szabad forráskódú rendszerekkel szemben biztonsági aggályokat szoktak megfogalmazni, támadhatóbbak, mint az egyedi fejlesztésű rendszerek. Emellett fejlesztési szempontból is tartalmaznak kockázatot, mivel előfordulhat, hogy a számunkra fontos modul nem fejleszthető a rendszerben.

Az én webshopom, az én váram

Az egyedi fejlesztésű webáruház a legideálisabb megoldás, hiszen ebben az esetben minden a mi terveink, igényeink szerint kerül kialakításra, a fejlesztések jól tervezhetőek, és így garantálható a legnagyobb biztonság. Talán nem meglepő, hogy az egyedi fejlesztésű webshopok a legdrágábbak. Ugyanakkor a komoly webkereskedelmi szereplők számára, akik több ezer termékkel kereskednek, ez a megoldás válik be általában.

Mit kell tudnia egy korszerű webshopnak?

A webfejlesztő vállalkozások értelemszerűen igyekeznek teljes körű szolgáltatással megnyerni az ügyfelek bizalmát, így mindig a legkorszerűbb megoldásokat kínálják rendszerükben. Néhány képességet érdemes kiemelni azonban ezek közül, amik alapelvárások egy webshoppal szemben.

  • Mobilbarát (responsive) megjelenés. A felhasználók fele már okostelefonon fog böngészni a Black Friday akcióink között.
  • A termék közösségi hálózatokon történő megosztásának lehetősége.
  • Könnyen szerkeszthető termékkatalógus. Az termékek publikálása egy egyszerű szerkesztő felületen történik, ahol könnyen hozzáadható, módosítható, másolható, áthelyezhető, linkelhető, törölhető az adott termék.
  • A webshopnak tudnia kell az előálló, remélhetően nagy adatbázist kezelnie, illetve a nagyobb shopok esetébe összekapcsolhatónak kell lennie a raktárrendszerekkel.
  • Jól paraméterezhető szerkezet. Korlátlan főkategória és alkategória létrehozása.
  • Tetszőleges számú terméktulajdonságot kell tudnunk felvinni benne.
  • Az akciós termékek kiemelését egyszerűen, időzíthetően tudja kezelni.
  • A termékeket a kereshetőség miatt címkékkel lehet ellátni.
  • Rendelések nyomonkövethetősége: az admin oldalon megtekinthető nyilvántartás az eddigi rendelésekről
  • Rendelések állapotának lekövethetősége.
  • Hírlevél küldési lehetőség.
  • Az áruhoz kapcsolt szállítólevél nyomtathatósága, illetve a vásárló számára megküldött email indításának lehetősége.
  • Különböző statisztikai felületeken keresztül kapunk betekintést a webshop forgalmába (Legtöbbször megvásárolt termékek stb.).
  • Gyártók adatainak kapcsolása az egyes termékekhez.
  • Pénznem, ÁFA kulcs állíthatóság
  • Részletes és látványos termékismertető felület.
  • Nyelvállítás.

Hogyan fogják megtalálni a webshopomat az internetezők?

A kulcsszó: SEO. A keresőoptimalizálás a weblap keresőmotorokban (pl. Google) való megjelenésének javítását jelenti. Ez azért fontos, mert az internetes vásárlások nagyrészt keresőoldalakon kezdődnek, a potenciális vásárlók itt adják meg, milyen terméket keresnek. A keresésre adott válasz, a találati oldal, ahol a rendszer egy algoritmus alapján sorrendbe rendezi a releváns találatokat. Ha a mi webshopunk itt jó helyezést ér el, értelemszerűen nagyságrendileg nagyobb esélyünk lesz az értékesítésre is. A SEO szintén egy összetett és magas szakmai felkészültséget igénylő hozzáadott érték. Már a fejlesztési projekt megtervezésekor mindenképpen érvényesítsük ezeket a szempontokat.

A hatékony SEO alapfeltétele, hogy webáruházunk oldalán minél több releváns, érdekes tartalmat publikáljunk. Szintén külön stratégiai irány az online közösségi hálózaton történő aktív jelenlét, hiszen így reklámköltség nélkül forgalmat terelhetünk az oldalunkra.

CIKKAJÁNLÓ

Biztonságos bankkártyahasználat a neten Biztonságos bankkártyahasználat a neten
2017. 09. 21.

Mi történik, amikor kártyával fizetünk a Black Friday termékért? Biztonsági tippek!

Mall.hu, az eminens Mall.hu, az eminens
2017. 10. 19.

A cseh alapítású webpláza legnagyobb vonzereje a minőség. Letisztult felület, kipróbált technológia.

Hogyan nyissunk webshopot? – Fejlesztési szempontok Hogyan nyissunk webshopot? – Fejlesztési szempontok
2017. 09. 19.

Mielőtt belefogna érdemes végigvenni, milyen feladatok várnak Önre egy webáruház felépítése során.

Webshop vásárlási kalauz kezdőknek Webshop vásárlási kalauz kezdőknek
2017. 09. 21.

Mielőtt belevágna, ismerkedjen velünk a webshopok működésével!

Black friday Magazin
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz
Hogyan működnek a kuponoldalak?
2017. 10. 16.

Immáron 130 éve keressük, vagdossuk és beváltjuk őket szorgalmasan. Mindent a kuponokról!

Black Friday 2017, avagy mikor lesz 2017-ben a „Fekete Péntek”?
2017. 10. 05.

2017. november 24-e a “hivatalos” dátum, de a válasz ennél egy kicsit összetettebb.

Összes cikk megtekintése
Bemutatkoznak a legnagyobb webáruházak
Tesco Online Bevásárlás
2017. 10. 19.

A 100 éves Tesco online szolgáltatása a hétköznapi bevásárlásban hozott forradalmi változást.

Mall.hu, az eminens
2017. 10. 19.

A cseh alapítású webpláza legnagyobb vonzereje a minőség. Letisztult felület, kipróbált technológia.

Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából
A pláza élővilága Black Friday akciók idején
2017. 10. 09.

A Black Friday kedvezmények utáni hajsza javítja a kondíciónkat, de az online vásárlás verhetetlen! Infógrafika!

Hello Black Friday túlélőcsomag
2017. 10. 06.

Az akciós vásárlás, főleg egy Black Friday alkalmával bizony néha valódi túlélőpróba. Tippekkel, infógrafikával segítünk neked!

Összes cikk megtekintése
© helloblackfriday.hu