Öt dolog, amire mindenképpen figyelj a black friday termék kiszállításakor!

Blackfriday csomag kiszállítása

Ha sikerült kiválasztanod a legjobb black friday terméke(ke)t, a vásárlás gomb megnyomása előtt tarts egy rövid szünetet. Hasznos lehet, ha tisztában vagy az online vásárláskor elmaradhatatlan kiszállításhoz kapcsolódó legfontosabb információkkal.

1. Hova?

Első és legfontosabb szabály, tudd, hova fogod kérni a csomagot! Ennek eldöntése kapcsán több szempont is adódik. Mekkora a csomag, mennyire személyes a tartalma, utánvétről van szó vagy elég csak letenni valahova?

Otthon, édes otthon

Legtöbben otthonra szeretjük kérni a kiszállítást, ezt természetes emberi reakciónak vehetjük: az én házam, az én váram. Sokan ezért a black friday vásárlás után lázasan lapozgatják naptárjukat, hogy lássák, mikor lesznek otthon. Természetesen ez a legkényelmesebb csomagátvételi forgatókönyv, de a kiszállító cégek statisztikái szerint a legtöbb kalamajka is az otthoni kiszállításból adódik, hiszen általában éppen (futár) munkaidőben tartózkodunk a legkevesebbet otthon. Ehhez jön hozzá, hogy a futárszolgálat az állandó, váratlan helyzetek kezelésének mestersége, a kiszállítás érkezése bármikor csúszhat, ezért a saját helyzetünket nehezítjük meg, ha foggal, körömmel ragaszkodunk az otthoni kézbesítéshez. Ha a csomag mérete, jellege megengedi, érdemes tehát alternatív helyszínekben gondolkodni. Mik lehetnek ezek?

A szomszéd

Amennyiben előre kifizettük a csomag díját, igazából semmi sem kötelez minket arra, hogy személyesen mi vegyük át black friday csomagunkat. Ezért, ha van olyan szomszéd vagy bármilyen felebarát a közelünkben, akivel teljes a bizalom, és szívesen várja helyettünk a futárt, az ő címét is megadhatjuk, a futár nem kér meghatalmazást.

Munkahely

Kézenfekvő megoldás a csomagot oda kérni, ahol a legtöbbet tartózkodunk, a munkahelyünkre. Itt munkaidőben vagy mi, vagy egy kedves kolléga átveheti a hőn áhított szállítmányt. Ebben az esetben érdemes a kiszállítás időpontját a munkaidőnk vége előtt legalább két órával megadni, hogy elkerüljük az esetleges csúszásból fakadó stresszt.

Csomagpont

Jó megoldás lehet, ha az egyre nagyobb számban megtalálható csomagpontok közül választunk, ahova napi teendőink végzése során beugorhatunk. A webáruház honlapján erre a lehetőségre kattintva egyszerűen megadhatjuk a számunkra legideálisabb átvételi pontot. Csomagpont igénybevételekor a legtöbb esetben, a futár-kiszállításnál kisebb, kézbesítési díjra kell számítanunk. Az átvétel időpontjára is figyelnünk kell, hiszen, ha a csomagpont nem egy 0-24 órában nyitva tartó üzletben (pl. benzinkút) található, akkor nyitvatartási idő betartásával is számolnunk kell.

Csomagautomata

A csomagautomata a Magyar Posta szolgáltatása. Ha a (jellemzően kisebb forgalmú) webshopban ezt a kiszállítási módot választjuk black friday csomagunk számára, akkor a várva várt vásárlás egy 0-24 órában elérhető biztonságos postaszekrénybe érkezik, melyet forgalmas bevásárlóhelyek közelében telepít a Posta. Amennyiben ezt a módot választottuk, SMS-ben és e-mail-ben kapunk értesítést a csomagautomata és a csomagunk találkozásáról, illetve ekkor megjön az átvételi kód is. Már az automata előtt állva a rendszer érintőképernyőjén megadva a kapott kódot és telefonszámunkat, már nyílik is a black friday megrendelést tartalmazó rekesz. A csomagautomata a Magyarországon még mindig a legnépszerűbb utánvét lehetőségét is biztosítja, az eszköz bankkártya-terminálján rendezni tudja az áru kifizetését. A rekesz ebben az esetben a bankkártyás fizetés után nyílik. Ez a pont teszi egy kicsit kockázatossá az automata használatát, hiszen így csak kvázi a csomag átvétele után szembesülhetünk az esetleges rongálódásról. A csomagautomaták elérhetőségéről itt tájékozódhat.

2. Hogyan kerülhető el a kiszállítási díj?

A szállítási díj minden esetben feltüntetett része kell legyen az webáruházban fizetendő vásárlási díjnak. A vonatkozó jogszabály kifejezetten rendelkezik arról, hogy a kereskedő utólag semmilyen többletköltséget nem terhelhet ránk az adott vásárlás kapcsán. A kiszállítási díj és a vásárolt termék ára, illetve mennyisége között egyenes arányú összefüggés van. Azaz minél nagyobb a black friday költésünk, annál valószínűbb, hogy a kereskedő a szállítási díjat átvállalja tőlünk. Ez a külföldi webshopokon történő vásárlások esetében érdekes, hiszen sokszor előfordulhat, hogy amúgy egy termék vételi árát meghaladó szállítási díjjal kell számolnunk. A black friday akciófigyelés (free shiping) mellett megpróbálhatjuk kihasználni közösségi kapcsolati tőkénket is. Ha sikerül ismerőseinket vásárlói közösséggé szervezni, és egy rendelésben leadni a csapat igényeit, az esetek döntő többségében kikerülhető a szállítási díj.

3. Hogyan ússzam meg a szokásos karácsonyi kiszállítási őrületet?

Az internetes kereskedők alapérdeke, hogy minél hamarabb megtörténjen a kiszállítás, ezért általában a nagy online webáruházak minőségbiztosítási okokból több futárcéggel is szerződéses viszonyban állnak, ha az egyik kidől, rögtön bevonhassák a másikat. (Sok webshopban ezért nem mi választjuk ki a futárszolgálatot, hanem a rendszer kiosztja a számunkra.) Ennek ellenére megtörténik, hogy a rendszer bedől. Mikor máskor, mint Karácsonykor? A rendszerszintű késésektől nem tudjuk megóvni magunkat, de néhány fogással minimalizálni lehet a karácsonyi frusztrációt.

  1. Először is azzal, ha megjegyezzük egyszer és mindenkorra az ajándékvásárlás ideje az interneten a november végi blackfriday időszak. Ha ekkor, a legnagyobb választék és kedvezményszintek mellett gondoskodunk a karácsonyi ajándékokról, nincs min izgulni decemberben.
  2. Ha azonban önmagunk ellenségei vagyunk és csak a december játszik az online vásárlásban, akkor egy nagyon fontos dolgot jegyezzünk meg. December 24-e Magyarországon munkaszüneti nap, ne számítsunk arra, hogy ezen a napon bármelyik futárszolgálat elindul az ajándékunkkal. Ez akkor is így van, ha esetleg a kereskedő a honlapján mást állít.
  3. Még egy jó tanács a karácsonyi hangulat megmentése érdekében. Ha bármilyen probléma lenne a csomagunkkal, késik, elkeveredett, ne várjunk a szerencsés fordulatra, azonnal rendeljünk másikat, sokkal gyorsabb és biztosabb megoldás, mert a felesleges csomagot utánvétel esetén nem kell átvennünk, illetve ha már kifizettük sincs baj, hiszen a fogyasztóvédelmi szabályok szerint 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól.

4. Mire való a csomagkövetés, mikor, hol reklamálhatok?

Ha megvettük black friday termékünket, két visszaigazolást kell kapnunk. Az elsőt a kereskedő, szolgáltató küldi. Ebben megerősítésre kerül a vásárlásunk. Ha ezen levél után nem jelentkezik a futárszolgálat, akkor értelemszerűen a kereskedőhöz kell fordulnunk a panaszunkkal. Ha több email címünk van, érdemes tudni, melyikről bonyolítottuk a vásárlást, mert az értesítések is erre a címre fognak érkezni. A futárszolgálat bejelentkező levelében kapunk egy csomagszámot, erre hivatkozva kapunk meg minden szükséges információt a küldemény státuszáról. Ebben a levélben kapunk elérhetőséget ahhoz a felülethez, ahol rendelkezhetünk a kiszállításról (nap, napszak). A (mobil)telefonszám elengedhetetlenül szükséges, bármilyen probléma esetén a futár ezt a számot fogja hívni. Miután rendelkeztünk a randevú paramétereiről a kiszállítás napján kapunk egy újabb levelet a megkezdett kiszállításról. Ezt a levelet is érdemes alaposan végigolvasni, hiszen hozzáférést kapunk benne egy szintén igazán hasznos szolgáltatáshoz, a csomagkövetéshez. Ezt az online alkalmazást azért fejlesztették ki a futárcégek, hogy megszűrjék a sok izgatott, érdeklődő telefont. Ezen a felületen ugyanis a legtöbb esetben interaktív módon követhetjük a csomagunk közeledését. Először is tudjuk, ki a futárunk, mi az elérhetősége, látjuk, hol van a kocsival, hány csomagot visz ki, mielőtt a black friday vásárlásunkkal leparkolna a házunk előtt. Így ha közbejön valami, váratlanul el kell ugranunk tejfölért a boltba, tudhatjuk, beleférünk-e az időbe, illetve proaktív módon hívhatjuk is a futárunkat.

Dühös telefonok

Ha fentiek után is problémám van a futárszolgáltatóval a honlapjukon kell tájékozódnunk arról, milyen csatornán keresztül tudjuk eljuttatni a panaszunkat. A reklamáció hatékonysága kapcsán fontos megjegyezni, a legtöbb panasz abból adódik, hogy a kereskedő és a futárcég közötti szerződés nem azt a szolgáltatást tartalmazza, amit a vásárló (a kereskedő kommunikációja alapján) elvár. Ez azt jelenti, hogy a vevő nem tudja befolyásolni a kereskedő és futárszolgálat között megkötött szerződés, ezáltal a szolgáltatás tartalmát. A futárcégek felelős ellenőrző szerve az NMHH.

5. Futár etikett, avagy mi hasznos, helyes, ha jön a futár?

A futár érkezése az igazság pillanata, ekkor derül ki végérvényesen, jó méretben, színben jött-e a black friday áru, sikerült-e a szállítás stb. Fontos szabály, ha bármilyen komolyabb sérülési probléma adódik a csomaggal, akármekkora is a szerelem, bármennyire is csalódott a futár, ne vegyük át, a problémát pedig jelezzük a kereskedő felé. Ha a kereskedő ingyenes kiszállítást ígért, a futár pedig kéri a díjat, ne fizessük ki, küldjük vissza az árut, és forduljunk panaszunkkal a kereskedőhöz. A legtöbb futárszolgálatnál az utánvétel esetében is lehetőség van a kártyás fizetésre, de értelemszerűen előfordulhat, hogy a mobilterminál elromlik, ezért jó, ha rendelkezésünkre áll a vételár készpénzben is. És ha már készpénz, a futár olyan, mint egy kisbolt, ha reggel úgy is indul el, hogy tele van kis címletekkel, három, négy nagy címletű fizetés után nem fog tudni visszaadni. A legbiztosabb megoldás ezért az, hogy ott van kézben a kiszámolt vételár. Ugyanakkor természetesen a futárok rugalmasak, fenti helyzetben sokszor együtt indulnak el az ügyfelükkel az első bankautomata felé. Bármilyen okból történt sikertelen kézbesítés esetén általában már másnap megvalósulhat a randevú. Utolsó futár etikett tippünk pedig az, hogy a futár is egy szolgáltatás, ezért méltányos, ha borravalóval jutalmazzuk a kiszállítást. Sok ellentétes információ ellenére a futárcégek nem tiltják alkalmazottaiknak a borravaló elfogadását.