Óriási akciók egy helyen – Hello Black Friday
Black Friday egész évben: akciók, tippek, érdekességek!

Webshop vásárlási kalauz kezdőknek

2017. 09. 21. |
információ
kosár
regisztráció
rendelés
termékismertető
vásárlás
webshop

Mielőtt belevágna, ismerkedjen velünk a webshopok működésével!

Webshop vásárlási kalauz kezdőknek

A webáruházakat úgy építik és fejlesztik, hogy a lehető legegyszerűbb vásárlásmenetet biztosítsák a számunkra. Nézzük át együtt, mik a fő építőkockái ezeknek a rendszernek!

Regisztráció

A webshopokon történő vásárláshoz mindenképpen regisztrálnunk kell az oldalon. A regisztráció során adjuk meg a kommunikációra használt email címünket. Vannak olyanok, akik erre a célra külön elektronikus postafiókot nyitnak, azért, hogy a kereskedelmi üzenetek, hírlevelek ne keveredjenek a magánjellegű levelekkel. Ez is jó megoldás lehet, de a legtöbb levelezőrendszer jól kezeli a kereskedelmi és a privát emailek elválasztását. A regisztráció során meg kell adnunk személyes adatainkat, az alapértelmezett szállítási címet, illetve a számlázási címünket. Itt céges adatokat is megadhatunk, illetve értelemszerűen a szállítási és számlázási címnek nem kell azonosnak lennie. Az adatokhoz, címekhez megjegyzést is fűzhetünk. A regisztráció során rendelkezhetünk arról is, hogy kérünk-e hírlevelet? Sokan menekülnek e lehetőségtől, de ha igényünk van arra, hogy az e-bolt Black Friday típusú vagy szezonális akcióiról értesüljünk, a hírlevél a leghatékonyabb csatorna. A sikeres regisztrációt a webáruház egy levéllel jutalmazza, amely általában tartalmaz egy linket, amire kattintva aktiváljuk a regisztrációnkat.

Információk, kategóriák

A mai internetes használati szokások alapján a webshopos vásárlás általában nem az áruház honlapján kezdődik, jellemzően a Google keresőből indulva találunk rá a keresett termékre. Ettől függetlenül a webshop oldalak sok időt, energiát és pénzt költenek arra, hogy a „boltban” a lehető leglogikusabb elrendezésben találkozzunk az online áruház kínálatával. A nyitó oldalon rengeteg Black Friday típusú akciót találhatunk, általában kiemelést kapnak a legnépszerűbb termékek, az egyes termékkategóriák kiemelt árui. Szokjuk meg, hogy a webshop oldalak figyelik a viselkedésünket, naplózzák, milyen termékkategóriák iránt érdeklődünk, és ezeket az eredményeket társítják azzal az IP-címmel, amiről érkezünk. Ebből a megfigyelésből az következik, hogy valamilyen segédfelületen megjelenítik a számunkra, milyen termékeket néztünk meg korábban.

Sokan hátat fordítanak a webshop oldalak kötelező részének (általában „Információk” jelzettel), pedig itt nagyon fontos tartalmakat találhatunk az áruház működéséről, a kiszállításról, a garanciális feltételekről, az elállási jogról. Érdemes figyelmesen átolvasni ezeket a részeket. A webshopok menüjében megjelenített termékkategóriák között haladva mindig az általánostól indulva haladunk az almenüpontokban megjelenített egyedi kategóriák felé. Például, ha fényképezőgépet keresünk, a Fotó, Videó, Optika fő menüpontból érhetjük el a Fényképezőgépek almenüpontját. Erre kattintva egy terméklistát kapunk. Mivel általában a választék, és ezáltal ez a listaoldal nagyon sok eszközt tartalmaz, a webshop oldalak paraméterezési lehetőségekkel segítik a böngészést. Az oldalon valamilyen segédfelületen megadhatjuk, milyen márkát keresünk, milyen technikai képességek  (fényképezőgép esetén például felbontás, zoom stb.) meglétét várjuk el az eszköztől, illetve megadhatjuk, milyen árkategóriából szeretnénk választani.

Keresés, találat

Amennyiben nem böngészni akarunk, hanem valamilyen konkrét termék vagy márka iránt érdeklődünk, lerövidíthetjük az utat, az oldal tetején található kereső ablakba beírva azonnali listázott találatokat kapunk. A találatként kapott termékek itt is egy listába kerülnek. A webshop rendszer fejlettségétől függően a listaoldal más hasznos funkciókat, mint például ár összehasonlító szolgáltatást is kapunk.

Termékismertető

Ha valamelyik konkrét termék elnyeri érdeklődésünket, rákattintva megkapjuk az rávonatkozó összes információt. A termékoldallal szemben elvárás, hogy a lehető legrészletesebb tájékoztatást kapjunk a hőn áhított (Black Friday) termékről. Ez a leírás az igényes, több nézőpontú termékfotók mellett tartalmazza a gyári adatokat, a technikai jellemzőket, a garancia időtartamát, és jó esetben mutatja a szabadszavas, illetve pontozásos vásárlói véleményeket. Ezek az információk nagyon hasznosak, mert egyrészt információhoz juthatunk az adott termékről, annak működéséről, megbízhatóságáról, illetve a webshop szolgáltatásának minőségéről. A termékismertető mellé a leleményes webshopok felkínálnak „kapcsolódó” eszközöket, hasonló árkategóriájú termékeket, kiegészítőket.

Kosár

Ha egy termék átment a vizsgán, és potenciálisa méltónak találjuk arra, hogy beköltözzön az életünkbe, tegyük a kosárba („Kosár” gombra kattintunk). A webshop kosár ugyanúgy működik a műanyag bolti rokona, csak sokkal nagyobb, végtelen számú terméket tehetünk bele. A termék kosárba helyezése itt sem jelenti még a vásárlást, ezt egy külön folyamatban tehetjük meg. A rendszer tárolja a kosár tartalmát mindaddig, amíg nem töröljük onnan, ugyanakkor tudni kell, a kosár csak kényelmi eszköz, nem jelent előfoglalást. Ha a kiválasztott termék időközben elfogyott a raktárról, az a tény, hogy virtuálisan a webshop kosarunkban van, nem ment meg minket. Általában ilyenkor várakozási listára tehetjük magunkat.

Fizetés

Az webshopban történő fizetés egy általában három lépcsőből álló folyamat, amely az esetek döntő többségében a kosároldalon kezdődik. A fizetés során nagy segítség, hogy a fizetés állomásait a rendszer egy folyamatábrában mutatja, feltüntetve, hol tartunk éppen. Ha valami nem stimmel, bármikor visszaléphetünk és javíthatunk.

Hogy kerül a webkosár tartalma az áruszalagra?

A kosároldalon feltüntetésre kerülnek azok a termékek, amiket előzetesen elhelyeztünk itt. A fizetés előtt fontos paramétereket kell beállítanunk. Minden egyes termék színe, mérete, a megvásárolandó mennyiség itt kerül beállításra. A rendszer folyamatosan kalkulál és jól látható módon feltünteti a vásárlás értékét. Ha rendelkezünk valamilyen kedvezményre jogosító kuponkóddal, akkor az erre rendelt mezőbe bevezetve, a rendszer jóváírja a kedvezményt és egy új, kedvezőbb árat fogunk látni. Ha végeztünk, valamilyen „Tovább” gomb lenyomása után az „áruszalagra helyezett” termék elindul a kassza felé.

Miről kell rendelkeznünk az online vásárlás előtt?

Mielőtt elővennénk a pénztárcánkat, a webshop rendszerében meg kell adnunk a vásárláshoz kapcsolódó legfontosabb adatokról.

  1. Számlázási cím megadása
  2. Átvételi módok. Ezek általában:
    1. Házhozszállítás (ebben az esetben a rendszer az előzetesen megadott címet kínálja fel, de ezen természetesen változtathatunk),
    2. átvételi ponton történő személyes átvétel,
    3. üzletben történő személyes átvétel,
    4. esetleg valamilyen expressz szolgáltatás).

Az egyes átvételi módokhoz rendelve a rendszer feltünteti azok költségét, amit a számlaösszesítés során érvényesíteni fog.

  1. Fizetési módok. Itt két alaplehetőség közül választhatunk, előfizetéssel azonnal kiegyenlítjük a számlát, vagy átvételkor fizetünk a termékért.
    • Az előfizetés történhet bankkártyával, valamilyen speciális online vásárlásra használt kártyával (Paypal), esetleg ajándékkártyával, illetve banki átutalással.
    • Utánvétel esetében az átvétel helyén rendelkezésre álló fizetési módok közül választhatunk. Jó hír, hogy bankkártyával most már a legtöbb esetben a futárnál is fizethetünk.

Hogyan kerülhetem el, hogy hibás rendelést adjak le?

A webshopok fizetési folyamatában a harmadik lépés az adatok ellenőrzése. Egy olyan oldalt kapunk itt, ahol az összes addig beállított termékparaméter, kedvezmény, esetleges szállítási díj feltüntetésre kerül. Visszalépve a fizetési folyamatban ekkor még bármit megváltoztathatunk. Az online vásárlásra vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályok gondoskodnak arról, hogy az itt megjelenített összegtől a kereskedő nem térhet el, tehát a termék átvételekor szigorúan csak ezt az összeget fizetjük majd ki. Ellenkező esetben ne vegyük át a terméket!

Rendelés leadása

A rendelés leadásakor a rendszer rögzíti a rendelést, amiről email-t küld az előzetesen megadott címünkre. A nagyobb rendszereknek kell egy kis idő, mire mindent a helyükre tesznek, de ha nem jön a levél mondjuk két órán belül, írjunk vagy hívjuk fel a webshop ügyfélszolgálatát. A rendelés leadása után természetesen módosíthatunk még a vásárlás paraméterein, sőt az elállási jogunkkal élve 14 napig indoklás nélkül visszamondhatjuk a rendelést.

A sikeres Black Friday rendelés után a webshop email-ben értesít minket a vásárlásról. Ez az elektronikus levél tartalmazza a legfontosabb adatokat (a vásárlás időpontja, fizetési mód, számlázási és kiszállítási cím stb.), de ami még fontosabb, a rendelés kap egy csinos azonosítót. Erre rendelési azonosítóra hivatkozva tudunk reklamálni, érdeklődni, ha porszem kerülne a gépezetbe. A visszaigazoló email általában tartalmaz egy linket, amit megnyitva egy kosároldalhoz hasonló személyes oldalt találunk. Ezen a felületen összegyűjtve megtaláljuk személyes adatainkat szerkeszthető formában, letölthetjük a rendeléseinkhez kapcsolt számlákat, folyamatban lévő garanciális- vagy szervizinformációkat.

Amennyiben kiszállítást kértünk, a webshop értesítő email-jét követi majd a futárszolgálat értesítése, de ez már a kiszállítás témakörhöz tartozik.

CIKKAJÁNLÓ

eMAG, a kelet-európai óriás eMAG, a kelet-európai óriás
2017. 10. 06.

Magyarország második webplázája Romániában indult, ahol főiskolája is van, sikerét pedig a Black Friday mozgalomnak köszönheti.

Amire mindenképpen figyelj a Black Friday termék kiszállításakor! Amire mindenképpen figyelj a Black Friday termék kiszállításakor!
2017. 09. 04.

Hasznos kiszállítási tippek, hogy minél gördülékenyebben hozzájuthass Black Friday csomagodhoz, még Karácsonykor is!

Hogyan nyissunk webshopot? – Jogszabályi követelmények Hogyan nyissunk webshopot? – Jogszabályi követelmények
2017. 09. 19.

Milyen feltételei vannak a webáruház indításnak és működtetésnek? Hasznos információk, nemcsak kereskedőknek!

Hogyan működnek az árösszehasonlító oldalak? Hogyan működnek az árösszehasonlító oldalak?
2017. 09. 28.

Ismerje meg az online vásárlás szuperfegyverét, és spóroljon mindig annyit, mint egy Black Friday akción!

Black friday Magazin
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz
Hogyan működnek a kuponoldalak?
2017. 10. 16.

Immáron 130 éve keressük, vagdossuk és beváltjuk őket szorgalmasan. Mindent a kuponokról!

Black Friday 2017, avagy mikor lesz 2017-ben a „Fekete Péntek”?
2017. 10. 05.

2017. november 24-e a “hivatalos” dátum, de a válasz ennél egy kicsit összetettebb.

Összes cikk megtekintése
Bemutatkoznak a legnagyobb webáruházak
Tesco Online Bevásárlás
2017. 10. 19.

A 100 éves Tesco online szolgáltatása a hétköznapi bevásárlásban hozott forradalmi változást.

Mall.hu, az eminens
2017. 10. 19.

A cseh alapítású webpláza legnagyobb vonzereje a minőség. Letisztult felület, kipróbált technológia.

Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából
A pláza élővilága Black Friday akciók idején
2017. 10. 09.

A Black Friday kedvezmények utáni hajsza javítja a kondíciónkat, de az online vásárlás verhetetlen! Infógrafika!

Hello Black Friday túlélőcsomag
2017. 10. 06.

Az akciós vásárlás, főleg egy Black Friday alkalmával bizony néha valódi túlélőpróba. Tippekkel, infógrafikával segítünk neked!

Összes cikk megtekintése
© helloblackfriday.hu