Óriási akciók egy helyen – Hello Black Friday
Black Friday egész évben: akciók, tippek, érdekességek!

Webshopok, amik megváltoztatták a világot

2017. 09. 26. |
alibaba
aliexpress
alipay
amazon.com
jack ma
jeff bezos
taobao
webshop

Honnan indultak és hova jutottak a világ legnagyobb webshopjai? Ismerje meg a legendákat!

Webshopok, amik megváltoztatták a világot

A Black Friday mozgalomban, illetve ennek internetes változatában, a folyamatos kedvezményes akciók hátterében egy egész üzletág dinamikus felemelkedése áll. Az internetes kereskedelem, a webshopok feltörekvő piaca mára kitermelte a maga globális márkáit. Ebben az írásban azt a két legnagyobb online áruházat mutatjuk be, akiknek születése kifejezetten az internethez köthető, akik nem egy már meglévő kereskedelmi tevékenységet telepítettek át elektronikus felületre, hanem a világháló révén hoztak létre valami újat és meghatározót. Az A-betűs királyok, az Amazon, Alibaba olyan internetes márkák és áruházak, ahol az egész világ vásárol, akik Black Friday akcióikkal milliókat szólítanak és mozgatnak meg. Ismerje meg Ön is ezeket a legendákat!

A legnagyobb globális internetes áruházak alapítása az ezredforduló tájára tehető, és – ez internetes sajátosság – mindegyik születéstörténetben szerepel egy garázs vagy egy saját lakás, mint az első felvonás helyszíne. Ezek a vállalkozások, startup jelleggel építkezve, folyamatosan alkalmazkodva a piaci és üzleti elvárásoknak, túlélve az internetes és világpiacot sújtó válságokat, szinte centiről centire araszolva kapaszkodtak fel mostani magaslataikra, és váltak a világkereskedelem új, megkerülhetetlen szereplőivé.

Amazon.com

A céget Jeff Bezos alapította 1994-ben, igen, saját garázsában. Az seatlle-i központú Amazon, online könyvesboltnak indult. Az alapító ugyanis arról álmodott, hogy az internet adta lehetőségeket kihasználva, az addigi hagyományos könyvesbolti és postai terjesztéssel szemben ebben a könyvpalotában akár a világ összes könyve elférhet. Az Amazon magát azóta is a „világ legnagyobb könyvesboltjának” titulálja, az globális méretű választékra utal a cég logójában található nyíl, ami az A-betűből mutat a Z-betűre (A-Z). Az Amazon későbbi karrierje sem szüntette meg a könyvek, illetve az olvasás iránti vonzalmukat. A világ egyik legismertebb elektronikus könyv formátuma és olvasó eszköze, az Amazon Kindle is a cég fejlesztése. Az Amazon elnevezés egyébként nem a harcosnők vezette görög törzsre, hanem a világ legnagyobb vízhozamával rendelkező folyamára, az Amazonas utal.

Jeff Bezos vállalkozása a klasszikus amerikai modellt követi, az alapító vállalati felsővezetőként alapos piackutatás és üzleti terv birtokában vágott bele, és a folytatásban is ezeket az elveket alkalmazva jutott el a csúcsig. Az amazon.com a könyvek mellett hamar újabb és újabb termékeket vett fel digitális polcára. DVD, CD, Blue-ray, és játékprogramokkal egészült ki a kínálat először, mára pedig az Amazon.com többek között az egyik legnagyobb felhőalapú szerver- és tárházszolgáltató a világon. Az Amazon.com sikere lehetővé tette olyan szimbolikusan is értelmezhető tranzakciók megszületését, mint a Wasinghton Post és más, szebb napokat látott amerikai sajtómárkák megvásárlása. Mindezek mellett Jeff Bezos egyike a Google főrészvényeseinek. Az Amazon király legimpozánsabb vállalkozása az előzőekkel szemben mégsem az internethez kapcsolódik. Bezos 2000-ben indította útjára Blue Origin névre hallgató űrrepülő cégét, amely a turista jellegű űrutazás fejlesztését tűzte ki céljául, olyan elképesztő ötletek megvalósítása során, mint a földkörüli pályára állított űrszálloda és élménypark, amely idővel önálló várossá fejlődve, az emberiség első nem földi, állandó otthonává nőheti ki magát.

A világszerte több, mint 340 ezer alkalmazottal működő cég teljes árbevétele 2016-ban 136 milliárd dollár volt. Ez a szám a magyar teljes költségvetés bevételnek kétszerese.

Alibaba.com

A kínai székhelyű alibaba.com-ot, illetve az Alibaba Csoportot (Alibaba Group) a Csiengtang folyó torkolatában fekvő Hangcsou városában, 1999-ben alapította 18 részvényes. A csoport vezetője – a Bruce Lee és Jackie Chan nevekre emlékeztető – Jack Ma volt. Ez a társítás közel sem véletlenszerű. Főhősünk, eredeti nevén Ma Yun, kora gyermekkorában felismerte, hogy számára egyedüli kitörési lehetőséget az intenzív angoltanulás biztosíthat. A kínai életmodellben egyáltalán nem kirívó módon, az iskola mellett, egészen fiatalon munkát vállalt és naponta 70 percet bicajozott, hogy bejusson angolul beszélő munkahelyére, egy nemzetközi szállodába. A kis Yun olyan lelkes volt, hogy a még intenzívebb angol gyakorlás érdekében külön városnézést is szervezett a szállóvendégek számára. Yun – vélhetően írásbeli képességeinek fejlesztése érdekében – levelező barátságokat is kialakított az angolajkú nyaralókkal. Az egyik ilyen levelezőtárs keresztelte át Yun-t, és adta neki a Jack nevet, mivel a Yun nehezen értetődőnek tartotta. Ma boldogan elfogadta ezt az új nevet és vélhetőleg egy új identitás is megerősítésre került ezáltal.

Jack Ma többszöri próbálkozás után bejutott és elvégzett tanítóképző főiskolát majd később, már internetes vállalkozása birtokában egy üzleti képzést is a magáévá tett. Jack Ma 1994-ben találkozott az internettel, és azonnal, jóval az online Black Friday bumm előtt, azt gondolta, ez lesz az új világ „söre”. Ekkor felfedezte azt is, hogy hazájában, teljességgel ismeretlen ez a fogalom. A terv innentől kezdve nyilvánvaló volt, ő lesz a híd a világháló és Kína között. Az első, vérverejtékesen elkészített kínai honlap hatására már az első napon több hazai megkeresést kapott, és tulajdonképpen ez az érdeklődés indította el Jacket világhódító útjára.

Az Alibaba Csoport felemelkedés-történetének előzményéhez tartozik az is, hogy Jack Ma-t a kínai állam is elfogadta. Az ázsiai „Black Friday webshop” elindítása előtt, az alapító stratégiai feladatot vállalt a Kínai Nemzetközi Elektronikus Kereskedelmi Központ átalakításában. A politikai és az egyre izmosodó technológiai háttér birtokában alakult tehát az alibaba.com, amiben a külföldi befektetők is komoly lehetőséget láttak. Az Alibaba Group abban is különbözik az Amazontól, hogy ez a felület nem egy új, online értékesítési csatorna volt a vásárlók felé. A kínai webáruház külön feladatának tekintette az úgynevezett B2B, azaz a kínai közép és kisvállalatok és a külföldi cégek közötti viszonteladói online kereskedés kialakítását, amely hamarosan a hagyományos kereskedelmi termékek mellett kiterjedt a szolgáltatásokra, az iparra, sőt a bányászatra is.

Az amerikai Amazon.com modellel szemben, mint láthatjuk az alibaba.com fejlődése nem az üzleti szféra egy prominens személyiségétől, piaci szabályok szerint fejlődött ki. Az Alibaba nem meglepő módon Kína hagyományos építkezési elveit követi. Az Alibaba Kína központi (jól ellenőrizhető), üzleti alapokon működő stratégiai vállalkozása, amely magában foglal minden, az online kereskedelem kapcsán meglévő tevékenységformát, vagy születő kezdeményezést, szolgáltatást. Még a Black Friday jelenségnek is született kínai megfelelője, éppen az Alibaba gyámsága alatt, a Singles’ Day.

Az Alibaba Group legfontosabb termékei:

Alibaba.com: a világ legnagyobb, kis és középvállalatok számára kialakított viszonteladói felülete. Az angol nyelvű változata több mint 200 ország felé közvetít ajánlatokat.

AutoNavi: Kínai navigációs térképalkalmazás.

Taobao: az internetes felhasználók közötti kereskedelmet szolgáló oldal. A Taobao-ból később több más szolgáltatás is kifejlődött. A Tmall, amely a hagyományos világmárkákat kínálja, tömve Black Friday akciókkal, illetve az eTao, amely egy ár-összehasonlító alkalmazás.

AliPay: Online fizető és elégedettség felmérő rendszer

Alibaba Cloud: A felhőalapú tárhely- és szerverszolgáltatás mellett az „Alibaba Felhő” Big Data szolgáltatást is nyújt, azaz folyamatosan gyűjti, kutatja és elemzi Kína legnagyobb online kereskedelmi birodalmának forgalmát. A szolgáltatás mára nemzetközivé fejlődött és kiegészült más piacok elemzésével is.

AliExpress: A legismertebb Alibaba márka, amely a kínai vállalkozások termékeit értékesíti a nemzetközi piacon. Az AliExpress-en ugyanakkor nemcsak vállalatok, hanem magánszemélyek is értékesíthetik áruikat, így ezen az oldalon szinte bármit megvehetünk.

Yahoo! China: A Yahho-val kötött stratégiai megállapodás után Kína ezen a felületen alakította ki saját publikus email szolgáltatását, hírszolgáltatását és kereső alkalmazását.

Az Alibaba csoport a fentieken kívül mobil chat-alkalmazást fejleszt, hírügynökségi tevékenységet folytat, internetes videó-sorozatokat gyárt, újságot ad ki, egészségügyi szolgáltatásokat nyújt, támogatja a labdarúgás fejlődését Kínában.

Az Alibaba Csoport méreteihez képest kevés, 50 ezer alkalmazottal működik. A cég teljes árbevétele 2016-ban 158 milliárd juan, azaz 6320 milliárd forint volt.

Az Alibaba csoport egyetemes szolgáltatási köre láttán talán már érthető, miért esett Jack Ma választása az Alibaba névre. Saját beszámolása szerint, folyamatos kérdezősködései során bizonyságot szerzett arról, hogy Alibaba meséjét a világon mindenhol ismerik, és mindenkiből ugyanazt a felkiáltást váltja ki: Szezám, tárulj!

 

CIKKAJÁNLÓ

Milyen fogyasztóvédelmi rendelkezések védik a Black Friday vásárlást? Milyen fogyasztóvédelmi rendelkezések védik a Black Friday vásárlást?
2017. 09. 01.

Tudta, hogy az internetes vásárlás extra jogokat biztosít? Fogyasztóvédelmi tájékoztató Black Friday rajongók számára.

Ismerje meg a Black Friday világát! Ismerje meg a Black Friday világát!
2017. 09. 20.

Honnan ered és hogyan terjed a Black Friday kezdeményezés a nagyvilágban és itthon?

Hogyan fizessem ki Black Friday termékemet? Hogyan fizessem ki Black Friday termékemet?
2017. 09. 01.

Ebben az írásban összeszedtük, milyen fizetési lehetőségek közül válogathatunk.

Extreme Digital, a legnagyobb Extreme Digital, a legnagyobb
2017. 10. 09.

Az edigital.hu, a legnagyobbra nőtt magyar webshop sikertörténete egy gimnazista nyári munkájával kezdődött.

Black friday Magazin
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz
Hogyan működnek a kuponoldalak?
2017. 10. 16.

Immáron 130 éve keressük, vagdossuk és beváltjuk őket szorgalmasan. Mindent a kuponokról!

Black Friday 2017, avagy mikor lesz 2017-ben a „Fekete Péntek”?
2017. 10. 05.

2017. november 24-e a “hivatalos” dátum, de a válasz ennél egy kicsit összetettebb.

Összes cikk megtekintése
Bemutatkoznak a legnagyobb webáruházak
Tesco Online Bevásárlás
2017. 10. 19.

A 100 éves Tesco online szolgáltatása a hétköznapi bevásárlásban hozott forradalmi változást.

Mall.hu, az eminens
2017. 10. 19.

A cseh alapítású webpláza legnagyobb vonzereje a minőség. Letisztult felület, kipróbált technológia.

Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából
A pláza élővilága Black Friday akciók idején
2017. 10. 09.

A Black Friday kedvezmények utáni hajsza javítja a kondíciónkat, de az online vásárlás verhetetlen! Infógrafika!

Hello Black Friday túlélőcsomag
2017. 10. 06.

Az akciós vásárlás, főleg egy Black Friday alkalmával bizony néha valódi túlélőpróba. Tippekkel, infógrafikával segítünk neked!

Összes cikk megtekintése
© helloblackfriday.hu