Óriási akciók egy helyen – Hello Black Friday
A Black Friday akcióportál!
nap
óra
perc
mperc
Támogató

Webshop fejlesztés

Szerző:
2017. 09. 19. |
fejlesztés
mobiloptimalizálás
SEO
webshop

Mielőtt belefognál, érdemes végigvenni, milyen feladatok várnak rád egy webáruház felépítése során.

Webshop fejlesztés

A webshop fejlesztés és működtetés mára önálló szakmává nőtte ki magát. Ebből az összeállításból megtudhatja, milyen részfeladatokra és kihívásokra számíthat a webshop építése és fenntartása során.

A kihívások

Egy működőképes webshopnak alapvetően két nagyobb feltételrendszernek kell megfelelnie.

  1. Formális feltétel a működtetéshez szükséges jogszabályi (adminisztrációs és ügyfélkommunikációs) kötelezettség teljesítése,
  2. informális szakmai követelmény pedig az oldalfejlesztés és tartalomműködtetés hatékony szakmai megvalósítása.

Ebben az írásban a második pontot járjuk körbe, de már most érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy bár a jogi szabályozás relatív egyszerű feltételeket szab a webshop indítása kapcsán, érdemes tisztában lenni az online boltok jogi szabályozásával.

A webshop oldalak készítése az egyik legösszetettebb fejlesztési kihívás, hiszen itt minden építőelem fokozottan számít. Az átlátható, egyszerű működés, az oldal gyorsasága, a kereskedelmi környezet és a munkafolyamatok támogatása és persze a design, mind mind olyan kérdések, amik döntően befolyásolhatják az elindítandó webshop sikerességét. Vegyük sorba, milyen kérdések merülhetnek fel ebben a folyamatban.

Minden esetben kell fejlesztő a webshop indításához?

A válasz, igen. Bármilyen internetes oldal kialakítása, üzemeltetése és fejlesztése során szükség lesz szakmai segítségre. Ez alól nem kivétel a webshop fejlesztés sem, sőt, itt még fokozottabban igaz, a technológiai és szakmai háttér kiválasztása az egyik legfontosabb stratégiai kérdés. Az, hogy a fejlesztői és fenntartói együttműködés mértéke, és ezáltal költségigénye mekkora, azt értelemszerűen a bolt mérete határozza meg.

Milyen költségekre számíthatok webshop fejlesztés és fenntartás során?

Egy webshop költségei alapvetően két részre oszlanak. Vannak egyszeri és állandó költségek.

Egyszeri befektetés a webmotor, azaz az online értékesítési felület kialakítása, ami tartalmazza a „gépházat”; a kereskedéshez használt adminisztrációs és tartalomszerkesztő rendszer (backend), illetve a vásárlók által felkeresett online bolt, honlap (frontend) elkészítését. Az egyszeri fejlesztési feladathoz tartozik még általában a „cégér”, azaz a bolt logójának, illetve többi arculati elemének elkészítése.

Az egyszeri webshop fejlesztés költség mellett számolni kell még állandó ráfordításokra is. Az elkészülő webshop egy szerveren fog futni, fizikai értelemben ide érkeznek majd a vásárlók, akik Black Friday kedvezmények után kutatva látogatják meg oldalunkat. A szerver bérleti díja, kiegészülve az oldal zavartalan működését biztosító állandó hibaelhárítási ügyelettel ilyen állandó (support) költség. Emellett az elkészült webshop a folyamatosan változó felhasználói igények miatt, egy idő már biztosan fejlesztésre fog szorulni, aminek fejlesztési költsége is minket terhel majd. Szintén az egyre szofisztikáltabb fogyasztói igények miatt számolni kell azzal, hogy a webshopot írott, képes, esetleg videós tartalmakkal is fel kell tölteni. Ezek a tartalmak, illetve értelemszerűen az egyes ajánlataink számára mindenképpen érdemes közösségi médiafelületeket (Facebook, Instagram, Viber stb.) fenntartani, amiknek szerkesztésével szinte munka lesz.

Milyen webshop rendszert válasszak?

A megfelelő internetes áruházmotor kiválasztásához és lefejlesztéséhez mindenképpen vegyünk igénybe szakmai segítséget. A webshop rendszer kiválasztásakor a legfontosabb szempont, hogy minél pontosabban meghatározzuk, a boltunkban hány terméket fogunk árulni. Amennyiben ez a szám alacsony, úgy nem kell feltétlenül nagyobb rendszerben gondolkodnunk, sok kisebb, úgynevezett blogos webrendszer rendelkezik kiegészítő webshop modullal (plugin), amivel elboldogulhatunk. Ha ezt használjuk, tudnunk kell, hogy az ilyen megoldások kb. 50 termékes ajánlatig működnek kielégítően, ezen elemszám felett számíthatunk arra, hogy az oldal sebessége kritikus módon lecsökkenhet. További webshop fejlesztés szempont, hogy az ilyen modulok nem fejleszthetőek tovább nagyobb rendszerré.

Amennyiben tehát szélesebb választékkal vagy közép- hosszútávon történő bővítéssel számolunk, érdemes erre dedikált webshop rendszerben dolgoznunk. Ebben az esetben felmerül a kézenfekvő kérdés, a hatalmas választékból melyik rendszert válasszuk, illetve milyen szempontok alapján bízzuk meg a céget, aki legyártja nekünk online áruházunkat? A webshop motor beszerzésekor találkozni fogunk a szabad forráskódú, illetve saját fejlesztésű rendszerek kifejezésekkel.

Szabad a forráskód

A szabad forráskódú rendszer azt jelenti, hogy a webshop motort egy közösség fejleszti, és tartja karban. Ennek során több független fejlesztő dolgozik azon, hogy a webáruház az aktuális technológiai elvárásoknak, illetve online marketing trendeknek megfelelő megoldásokat használjon. Ugyanez a közösség küzd azért is, hogy az időközben felbukkanó hibákat és biztonsági réseket javítsák. A szabad forráskódú rendszerek legfőbb vonzereje, hogy ingyenesen letölthetőek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy felhasználóként ténylegesen ingyen jutunk hozzá a webshopunkhoz, hiszen ezek a megoldások kész, fejlett keretrendszerek inkább, amelyek lerövidítik a fejlesztési időt és talán a költségeket is. Úgy kell ezeket a rendszereket elképzelni, mint a lapra szerelt bútort vennénk; nem kell asztalos a lapok legyártásához, de szerelőre igen, aki szakszerűen és biztonságosan összeszereli a bútort. Sok webshop fejlesztés szakértőt találunk, akik kifejezetten valamelyik szabad forráskódú rendszerre specializálódva kínálja szolgáltatását. Ez a megoldás teljesen bevettnek mondható, ugyanakkor természetesen vannak kockázatai is. A szabad forráskódú rendszerekkel szemben biztonsági aggályokat szoktak megfogalmazni, támadhatóbbak, mint az egyedi fejlesztésű rendszerek. Emellett fejlesztési szempontból is tartalmaznak kockázatot, mivel előfordulhat, hogy a számunkra fontos modul nem fejleszthető a rendszerben.

Az én webshopom, az én váram

Az egyedi fejlesztésű webáruház a legideálisabb megoldás, hiszen ebben az esetben minden a mi terveink, igényeink szerint kerül kialakításra, a fejlesztések jól tervezhetőek, és így garantálható a legnagyobb biztonság. Talán nem meglepő, hogy az egyedi fejlesztésű webshopok a legdrágábbak. Ugyanakkor a komoly webkereskedelmi szereplők számára, akik több ezer termékkel kereskednek, ez a megoldás válik be általában.

Mit kell tudnia egy korszerű webshopnak?

A webfejlesztő vállalkozások értelemszerűen igyekeznek teljes körű szolgáltatással megnyerni az ügyfelek bizalmát, így mindig a legkorszerűbb megoldásokat kínálják rendszerükben. Néhány képességet érdemes kiemelni azonban ezek közül, amik alapelvárások egy webshoppal szemben.

  • Mobilbarát (responsive) megjelenés. A felhasználók fele már okostelefonon fog böngészni a Black Friday akcióink között.
  • A termék közösségi hálózatokon történő megosztásának lehetősége.
  • Könnyen szerkeszthető termékkatalógus. Az termékek publikálása egy egyszerű szerkesztő felületen történik, ahol könnyen hozzáadható, módosítható, másolható, áthelyezhető, linkelhető, törölhető az adott termék.
  • A webshopnak tudnia kell az előálló, remélhetően nagy adatbázist kezelnie, illetve a nagyobb shopok esetébe összekapcsolhatónak kell lennie a raktárrendszerekkel.
  • Jól paraméterezhető szerkezet. Korlátlan főkategória és alkategória létrehozása.
  • Tetszőleges számú terméktulajdonságot kell tudnunk felvinni benne.
  • Az akciós termékek kiemelését egyszerűen, időzíthetően tudja kezelni.
  • A termékeket a kereshetőség miatt címkékkel lehet ellátni.
  • Rendelések nyomonkövethetősége: az admin oldalon megtekinthető nyilvántartás az eddigi rendelésekről
  • Rendelések állapotának lekövethetősége.
  • Hírlevél küldési lehetőség.
  • Az áruhoz kapcsolt szállítólevél nyomtathatósága, illetve a vásárló számára megküldött email indításának lehetősége.
  • Különböző statisztikai felületeken keresztül kapunk betekintést a webshop forgalmába (Legtöbbször megvásárolt termékek stb.).
  • Gyártók adatainak kapcsolása az egyes termékekhez.
  • Pénznem, ÁFA kulcs állíthatóság
  • Részletes és látványos termékismertető felület.
  • Nyelvállítás.

Hogyan fogják megtalálni a webshopomat az internetezők?

A kulcsszó: SEO. A keresőoptimalizálás a weblap keresőmotorokban (pl. Google) való megjelenésének javítását jelenti. Ez azért fontos, mert az internetes vásárlások nagyrészt keresőoldalakon kezdődnek, a potenciális vásárlók itt adják meg, milyen terméket keresnek. A keresésre adott válasz, a találati oldal, ahol a rendszer egy algoritmus alapján sorrendbe rendezi a releváns találatokat. Ha a mi webshopunk itt jó helyezést ér el, értelemszerűen nagyságrendileg nagyobb esélyünk lesz az értékesítésre is. A SEO szintén egy összetett és magas szakmai felkészültséget igénylő hozzáadott érték. Már a fejlesztési projekt megtervezésekor mindenképpen érvényesítsük ezeket a szempontokat.

A hatékony SEO alapfeltétele, hogy webáruházunk oldalán minél több releváns, érdekes tartalmat publikáljunk. Szintén külön stratégiai irány az online közösségi hálózaton történő aktív jelenlét, hiszen így reklámköltség nélkül forgalmat terelhetünk az oldalunkra.

CIKKAJÁNLÓ

Hozza a postás a csomagot. Ja nem, a drón. Hozza a postás a csomagot. Ja nem, a drón.
2018. 08. 11.

Így változnak meg a szállítási szolgáltatások a nagyvárosokban.

A magyar webáruházakba is megérkezett a Google Pay A magyar webáruházakba is megérkezett a Google Pay
2018. 09. 05.

Egy újabb fizetési lehetőség lesz így a hazai webáruházakban is.

Alibaba vagy Amazon a top webáruház minden országban? Dehogy! Alibaba vagy Amazon a top webáruház minden országban? Dehogy!
2018. 04. 14.

Bemutatjuk a Shopee-t, Délkelet-Ázsia egyik legsikeresebb webshopját.

Auchan Minute – Retteghetnek az eladók? Auchan Minute – Retteghetnek az eladók?
2018. 07. 22.

Eladó nélküli boltokat nyit hamarosan az Auchan.

Black friday Magazin

Webáruházak bemutatkozója
Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából + új termékek, új ízek bemutatója
Összes cikk megtekintése
Black Friday 2018 hírközpont extrákkal
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz + hasznos információk webáruház üzemeltetőknek
Black Friday – Garmin
2018. 11. 16.
Elnavigáljuk a 20, 25 és 35 százalékos kedvezmények között.
Black Friday Media Markt – A nagy ágyú eldördült
2018. 11. 16.
Idén nem mindenki várta meg a hivatalos, november 23-i startot, így tett a Media Markt is.
Összes cikk megtekintése
Hirdetes Magyar Posta Logisztika
© helloblackfriday.hu