Óriási akciók egy helyen – Hello Black Friday
Black Friday egész évben: akciók, tippek, érdekességek!

Webshopok, amik megváltoztatták a világot

Szerző: Ádám
2017. 09. 26. |
alibaba
aliexpress
alipay
amazon.com
jack ma
jeff bezos
taobao
webshop

Honnan indultak és hova jutottak a világ legnagyobb webshopjai? Ismerje meg a legendákat!

Webshopok, amik megváltoztatták a világot

A Black Friday mozgalomban, illetve ennek internetes változatában, a folyamatos kedvezményes akciók hátterében egy egész üzletág dinamikus felemelkedése áll. Az internetes kereskedelem, a webshopok feltörekvő piaca mára kitermelte a maga globális márkáit. Ebben az írásban azt a két legnagyobb online áruházat mutatjuk be, akiknek születése kifejezetten az internethez köthető. Ezek a webshopok nem egy már meglévő kereskedelmi tevékenységet telepítettek át elektronikus felületre, hanem a világháló révén hoztak létre valami újat és meghatározót. Az A-betűs királyok, az Amazon, Alibaba olyan internetes márkák és áruházak, ahol az egész világ vásárol, akik Black Friday akcióikkal milliókat szólítanak és mozgatnak meg. Ismerje meg Ön is ezeket a legendákat!

A történelmi pillanat

A legnagyobb globális internetes webshopok alapítása az ezredforduló tájára tehető, és – ez internetes sajátosság – mindegyik születéstörténetben szerepel egy garázs vagy egy saját lakás, mint az első felvonás helyszíne. Ezek a vállalkozások, startup jelleggel építkezve alakultak ki. Folyamatosan alkalmazkodva a piaci és üzleti elvárásoknak, túlélve az internetes és világpiacot sújtó válságokat, szinte centiről centire araszolva kapaszkodtak fel mostani magaslataikra, és váltak a világkereskedelem új, megkerülhetetlen szereplőivé.

Amazon.com

A céget Jeff Bezos alapította 1994-ben, igen, saját garázsában. Az seatlle-i központú Amazon, online könyvesboltnak indult. Az alapító ugyanis arról álmodott, hogy az internet adta lehetőségeket kihasználva, az addigi hagyományos könyvesbolti és postai terjesztéssel szemben ebben a könyvpalotában akár a világ összes könyve elférhet. Az Amazon magát azóta is a „világ legnagyobb könyvesboltjának” titulálja. A globális méretű választékra utal a cég logójában található nyíl, ami az A-betűből mutat a Z-betűre (A-Z). Az Amazon későbbi karrierje sem szüntette meg a könyvek, illetve az olvasás iránti vonzalmukat. A világ egyik legismertebb elektronikus könyv formátuma és olvasó eszköze, az Amazon Kindle is a cég fejlesztése. Az Amazon elnevezés egyébként nem a harcosnők vezette görög törzsre, hanem a világ legnagyobb vízhozamával rendelkező folyamára, az Amazonasra utal.

Az amerikai álom

Jeff Bezos vállalkozása a klasszikus amerikai modellt követi, az alapító vállalati felsővezetőként alapos piackutatás és üzleti terv birtokában vágott bele, és a folytatásban is ezeket az elveket alkalmazva jutott el a csúcsig. Az amazon.com a könyvek mellett hamar újabb és újabb termékeket vett fel digitális polcára. DVD, CD, Blue-ray, és játékprogramokkal egészült ki a kínálat először, mára pedig az Amazon.com többek között az egyik legnagyobb felhőalapú szerver- és tárházszolgáltató a világon. Az Amazon.com sikere lehetővé tette olyan szimbolikusan is értelmezhető tranzakciók megszületését, mint a Wasinghton Post és más, szebb napokat látott amerikai sajtómárkák megvásárlása. Mindezek mellett Jeff Bezos egyike a Google főrészvényeseinek. Az Amazon király legimpozánsabb vállalkozása az előzőekkel szemben mégsem az internethez kapcsolódik. Bezos 2000-ben indította útjára Blue Origin névre hallgató űrrepülő cégét, amely a turista jellegű űrutazás fejlesztését tűzte ki céljául, olyan elképesztő ötletek megvalósítása során, mint a földkörüli pályára állított űrszálloda és élménypark, amely idővel önálló várossá fejlődve, az emberiség első nem földi, állandó otthonává nőheti ki magát.

A világszerte több, mint 340 ezer alkalmazottal működő cég teljes árbevétele 2016-ban 136 milliárd dollár volt. Ez a szám a magyar teljes költségvetés bevételnek kétszerese.

Alibaba.com

A kínai székhelyű alibaba.com-ot, illetve az Alibaba Csoportot (Alibaba Group) a Csiengtang folyó torkolatában fekvő Hangcsou városában. A céget 1999-ben alapította 18 részvényes. A csoport vezetője – a Bruce Lee és Jackie Chan nevekre emlékeztető – Jack Ma volt. Ez a társítás közel sem véletlenszerű. Főhősünk, eredeti nevén Ma Yun, kora gyermekkorában felismerte, hogy számára egyedüli kitörési lehetőséget az intenzív angoltanulás biztosíthat. A kínai életmodellben egyáltalán nem kirívó módon, az iskola mellett, egészen fiatalon munkát vállalt és naponta 70 percet bicajozott, hogy bejusson angolul beszélő munkahelyére, egy nemzetközi szállodába. A kis Yun olyan lelkes volt, hogy a még intenzívebb angol gyakorlás érdekében külön városnézést is szervezett a szállóvendégek számára. Yun – vélhetően írásbeli képességeinek fejlesztése érdekében – levelező barátságokat is kialakított az angolajkú nyaralókkal. Az egyik ilyen levelezőtárs keresztelte át Yun-t, és adta neki a Jack nevet. Ebben nyilván az motiválta, hogy a Yun-t nehezen érthetőnek tartotta. Yun mindenesetre boldogan elfogadta az új nevet, és vélhetőleg egy új identitás is megerősítésre került ezáltal.

Az első kínai honlap

Jack Ma többszöri próbálkozás után bejutott és elvégzett tanítóképző főiskolát. Később, már internetes vállalkozása birtokában egy üzleti képzést is a magáévá tett. Jack Ma 1994-ben találkozott az internettel, és azonnal azt gondolta, ez lesz az új világ „söre”. Ekkor felfedezte azt is, hogy hazájában, teljességgel ismeretlen ez a fogalom. A terv innentől kezdve nyilvánvaló volt, ő lesz a híd a világháló és Kína között. Az első, vérverejtékesen elkészített kínai honlap hatására már az első napon több hazai megkeresést kapott. Tulajdonképpen ez az érdeklődés indította el Jacket világhódító útjára.

Állambarát webshopok

Az Alibaba Csoport felemelkedés-történetének előzményéhez tartozik az is, hogy Jack Ma-t a kínai állam is elfogadta. Az ázsiai webshopok elindítása előtt, az alapító stratégiai feladatot vállalt a Kínai Nemzetközi Elektronikus Kereskedelmi Központ átalakításában. A politikai és az egyre izmosodó technológiai háttér birtokában alakult tehát az alibaba.com, amiben a külföldi befektetők is komoly lehetőséget láttak. Az Alibaba Group abban is különbözik az Amazontól, hogy ez a felület nem egy új, online értékesítési csatorna volt a vásárlók felé. A kínai webáruház külön feladatának tekintette az úgynevezett B2B, azaz a kínai közép és kisvállalatok és a külföldi cégek közötti viszonteladói online kereskedés kialakítását. Ez hamarosan a hagyományos kereskedelmi termékek mellett kiterjedt a szolgáltatásokra, az iparra, sőt a bányászatra is.

Az amerikai Amazon.com modellel szemben, mint láthatjuk az alibaba.com fejlődése nem az üzleti szféra egy prominens személyiségétől, piaci szabályok szerint fejlődött ki. Az Alibaba nem meglepő módon Kína hagyományos építkezési elveit követi. Az Alibaba Kína központi (jól ellenőrizhető), üzleti alapokon működő stratégiai vállalkozása, amely magában foglal minden, az online kereskedelem kapcsán meglévő tevékenységformát, vagy születő kezdeményezést, szolgáltatást. Még a Black Friday jelenségnek is született kínai megfelelője, éppen az Alibaba gyámsága alatt, a Singles’ Day.

Az Alibaba Group webshopok legfontosabb termékei

Alibaba.com: a világ legnagyobb, kis és középvállalatok számára kialakított viszonteladói felülete. Az angol nyelvű változata több mint 200 ország felé közvetít ajánlatokat.

AutoNavi: Kínai navigációs térképalkalmazás.

Taobao: az internetes felhasználók közötti kereskedelmet szolgáló oldal. A Taobao-ból később több más szolgáltatás is kifejlődött. A Tmall, amely a hagyományos világmárkákat kínálja, tömve Black Friday akciókkal, illetve az eTao, amely egy ár-összehasonlító alkalmazás.

AliPay: Online fizető és elégedettség felmérő rendszer

Alibaba Cloud: A felhőalapú tárhely- és szerverszolgáltatás mellett az „Alibaba Felhő” Big Data szolgáltatást is nyújt, azaz folyamatosan gyűjti, kutatja és elemzi Kína legnagyobb online kereskedelmi birodalmának forgalmát. A szolgáltatás mára nemzetközivé fejlődött és kiegészült más piacok elemzésével is.

AliExpress: A legismertebb Alibaba márka, amely a kínai vállalkozások termékeit értékesíti a nemzetközi piacon. Az AliExpress-en ugyanakkor nemcsak vállalatok, hanem magánszemélyek is értékesíthetik áruikat, így ezen az oldalon szinte bármit megvehetünk.

Yahoo! China: A Yahho-val kötött stratégiai megállapodás után Kína ezen a felületen alakította ki saját publikus email szolgáltatását, hírszolgáltatását és kereső alkalmazását.

És még nincs vége…

Az Alibaba Csoport a fentieken kívül mobil chat-alkalmazást fejleszt, hírügynökségi tevékenységet folytat, internetes videó-sorozatokat gyárt, újságot ad ki, egészségügyi szolgáltatásokat nyújt, támogatja a labdarúgás fejlődését Kínában.

Az Alibaba Csoport méreteihez képest kevés, 50 ezer alkalmazottal működik. A cég teljes árbevétele 2016-ban 158 milliárd juan, azaz 6320 milliárd forint volt.

Az Alibaba csoport egyetemes szolgáltatási köre láttán talán már érthető, miért esett Jack Ma választása az Alibaba névre. Saját beszámolása szerint, folyamatos kérdezősködései során bizonyságot szerzett arról, hogy Alibaba meséjét a világon mindenhol ismerik, és mindenkiből ugyanazt a felkiáltást váltja ki: Szezám, tárulj!

CIKKAJÁNLÓ

Auchan fekete party Auchan fekete party
2017. 11. 15.

2017. november 20-án Black Friday meglepetésekkel áll elő az Auchan.

Extreme Digital, a legnagyobb Extreme Digital, a legnagyobb
2017. 10. 09.

Az edigital.hu, a legnagyobb webshop sikertörténete egy gimnazista nyári munkájával kezdődött.

Amikor igazi élvezetet hoz a futár: mire számíthatunk egy online szexshopban? Amikor igazi élvezetet hoz a futár: mire számíthatunk egy online szexshopban?
2017. 11. 17.

Az online szexvásárlás kényelmesebb és nagyobb diszkréciót is biztosít.

Akciós horror – a 3 kedvenc Black Friday rémtörténetünk Akciós horror – a 3 kedvenc Black Friday rémtörténetünk
2017. 10. 06.

Vicces, egyben horrorisztikus Black Friday történetek vásárlóktól. Olvasd el és vigyázz, te ne járj így!

Black friday Magazin

A legfrissebb Black Friday akciók, Neked!
Walmart, mondd, mivel bolondítasz idén?
2017. 11. 17.
Idén sem hagyja ki a legnagyobb ziccereket a Walmart.
Túlhúzta a Black Friday-t az Extreme Digital
2017. 11. 17.
Jogsértő reklám miatt a GVH megbírságolta a webshopot.
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz
Internetes Vásárlás Napja: a mozgalom
2017. 11. 02.
Bemutatjuk a kezdeményezést, amely utat nyitott a Black Friday korszak számára.
Összes cikk megtekintése
Bemutatkoznak a legnagyobb webáruházak
Tchibo, egyszerűen jó!
2017. 11. 03.
A megbízhatóságáról és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségéről ismert cég webshopja kötelező.
iPon: így kell ezt csinálni!
2017. 10. 30.
Ha az iPon webshopját csak egy szóval lehetne jellemezni, azt kiáltanánk: hozzáértés!
Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából
Mi újság a játékpiacon?
2017. 11. 10.
Hogy teljesít a játékpiac? Mi mindent lehet kapni és mennyiért? Ad-hoc ajánló nem csak karácsonyra.
Összes cikk megtekintése
© helloblackfriday.hu