Mit hozhat a Black Friday 2025-ben? Black Friday vásárlási trendek változása Magyarországon 2023 és 2024 között
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban a Black Friday forgalma országszerte meghaladta a 45 milliárd forintot, 2024-ben pedig ez az összeg már a 60 milliárd forintot is elérte. Mit hozhat a Black Friday 2025-ben?
A Black Friday magyarországi értelmezése jelentős átalakuláson ment keresztül 2023 és 2024 között. Míg korábban elsősorban egynapos akciós eseményként tartották számon, 2024-re már többhetes akciós időszakká nőtte ki magát, amelyben a kereskedők folyamatosan változó ajánlatokkal igyekeznek fenntartani a vásárlók érdeklődését. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban a Black Friday forgalma országszerte meghaladta a 45 milliárd forintot, 2024-ben pedig ez az összeg már a 60 milliárd forintot is elérte. Ez a növekedés nem csupán az infláció következménye, hanem a vásárlási szokások mélyreható változását is tükrözi. Mit hozhat a Black Friday 2025-ben?
Az online vásárlás dominanciája tovább erősödött a vizsgált időszakban. Az eNET-Telekom E-kereskedelmi Jelentése szerint a magyar online kiskereskedelmi forgalom 2024-ben már elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom 18%-át, ami jelentős növekedés a 2023-as 12,5%-hoz képest. A Black Friday időszakában ez az arány még magasabb volt, elérve a 25%-ot. Különösen figyelemreméltó a mobilvásárlás térnyerése - 2024-ben a magyarországi online tranzakciók 68%-át már mobileszközökről kezdeményezték, szemben a 2023-as 53%-kal. A közösségi platformokon keresztüli vásárlás is népszerűbbé vált, 2024-ben a Black Friday időszakban lebonyolított online tranzakciók közel 12%-a már közvetlenül közösségi platformokon történt.
A fenntarthatóság és környezettudatosság kérdése egyre fontosabbá vált a magyar vásárlók számára. A Tudatos Vásárlók Egyesülete által készített felmérés szerint 2024-ben a magyar fogyasztók 47%-a vallotta magát környezettudatos vásárlónak, ami 12 százalékpontos növekedést jelent 2023-hoz képest. Ennek eredményeként a "Green Friday" mozgalom, amely alternatívát kínál a hagyományos Black Friday-jel szemben, Magyarországon is megvetette a lábát. 2024-ben már több mint 200 hazai vállalkozás csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez, vállalva, hogy bevételük egy részét környezetvédelmi célokra fordítják, vagy teljesen kihagyják a Black Friday akciókat. A csomagolási hulladék csökkentése is kiemelt szemponttá vált - az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség adatai szerint 2024-ben a Black Friday időszakában kiszállított csomagok 35%-a már újrahasznosított vagy minimális csomagolóanyagot használt, szemben a 2023-as 18%-kal.
A termékpreferenciákban is jelentős eltolódás volt megfigyelhető. Míg 2023-ban még egyértelműen az elektronikai cikkek dominálták a Black Friday eladásokat, 2024-ben már sokkal kiegyensúlyozottabb volt a kereslet különböző termékkategóriák között. A GKI Digital adatai szerint a 2024-es Black Friday során a bútorok és lakberendezési tárgyak, valamint a hobbi és szabadidős termékek mutatták a legnagyobb növekedést az előző évhez képest. Emellett az élményfókuszú vásárlás is erősödött - a 2024-es Black Friday során a szolgáltatások (utazások, koncertjegyek, gasztronómiai élmények) értékesítése 63%-kal növekedett az előző évhez képest. Ez a trend összhangban van a nemzetközi tendenciákkal, amelyek szerint a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az élményeket a fizikai tárgyakkal szemben.