Black Friday 2024 – Alapos felkészülés nélkül óriási veszély a magyar kiskereskedéseknek
Továbbra is felkészületlenül, ad hoc módon indítják el a hazai kiskereskedések a Black Friday kampányaikat. Ez pedig több veszélyt jelent, mint potenciális előnyt.
Az óriási leárazásokkal ugyanis nem csak nyerni, de bukni is lehet. Utánajárunk, hogy lehet ügyesen felépíteni egy olyan Black Friday stratégiát, amely nem csontozza ki az üzletek, webshopok profitját.
Tudatos döntés, vagy csak a kimaradástól való félelem?
A Black Friday, a Cyber Monday és hasonló tematikus napokhoz – vagy ma már inkább hetekhez – évről évre egyre több magyar kiskereskedés csatlakozik. Hívhatjuk ezt üzleti FOMO-nak (kimaradástól való félelem), vagy a vevők elvesztésének ijesztő rémképének, mintsem éves marketing tervekben lefektetett döntésnek. És pont a félelemvezéreltség okán hoznak egyre többen rossz döntéseket november környékén. Pedig, ha okosan, előre felépített stratégiával vág bele a Black Friday hetekbe egy cég, akkor abból nem kevés előnyei is származhat. Éppen ezért összegyűjtöttünk 5 olyan technikát, amellyel a november nem profitgyilkos hónapként marad meg egy kiskereskedő emlékezetében, sokkal inkább egy olyan időszakként, amely a későbbi nagyobb bevételnek ágyaz meg.
Légy az elsők között!
Vannak helyzetek, mikor érdemes kivárásra játszani az üzleti életben. Nos, a Black Friday nem az a terület. A korai kezdéssel a kereskedők megelőzhetik a versenyt, és kihasználhatják a fogyasztói kiadások növekedését egész novemberben. Egy friss tanulmány szerint a vásárlók 45%-a egy héttel korábban fejezi be karácsonyi vásárlását, mint az előző években, 50%-uk december 12-ig, 25%-uk pedig már november 30-ig lezárja az ünnepi vásárlásait.
Ne vevőket szerezz, hanem visszatérő vásárlókat!
Egy Black Friday vagy karácsonyi kampány tökéletes lehetőség arra, hogy listát építs a potenciális vevőidből. Ezt megteheted online felületeiden, de akár az üzletedben is. Kérj el minél több adatot (ne csak e-mail címet, hanem telefonszámot, egyéb részleteket), és ezekért cserébe adj nagyobb kedvezményt.
Gondolj a következő évre is!
Most még van időd, hogy felépíts egy Törzsvásárlói rendszert, amely egy kártyában ötlhet testet. Így a Black Friday idején elért célközönségedet a következő évben újra és újra vásárlásra bírhatod.
Kedvezmény helyett ajándékot adj!
A -20, -30 és -50%-ok világában egy értékes ajándék feltűnést tud kelteni. Akár egy termék, akár vásárlási érték mellé adod az ajándékot, sokak figyelmét felkeltheted vele. Ráadásul, ha jól megválasztod az ajándéktermékedet, akkor a profitodat sem éri akkora kár, mintha a versenytársaidat kellene legyőznöd a novemberi százalék versenyben.
Tervezz! Tervezz! Tervezz!
Építsd fel a teljes kampányod előre. Tudd, mikor mit kommunikálsz. Számold ki a várható költségeket, nyereséget. Tűzz ki célokat! Ha nem érzed erre elég felkészültnek magad, akkor keress meg egy kommunikációs ügynökséget. Hidd el, ez a befektetésed később megtérül majd.
Egy kisvállalkozás számára rendkívül fontos, hogy ne ijedjen meg a nagyobb kereskedők zajától. Tervezz előre (1), ne csak értékesíts (2), gondolj a következő évre is (3)! Ha ezt a három szabályt betartod, nem csak a Black Friday kampányod lesz kirobbanó, de akár egy szuper következő évet is megalapozhatsz.