Visszatekintő: milyen volt a Black Friday 2020?
Mikor lenne jobb alkalom megvizsgálni a tavalyi tapasztalatokat, mint év elején? Erre vállalkozunk most, hogy megmutassuk, hogyan teljesített az internetes vásárlás első igazi nagy próbája, a Black Friday 2020.
A tavalyi év Black Friday hírei egy tetemes büntetéssel indultak még nyár közepén. Ekkor állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal, hogy az Alza megtévesztette a vásárlókat a szabadon értelmezett nyári, tavaszi „Black Friday” promóciói reklámjaival. A 892 milliós bírság azonban nem térítette el a zöld manós áruházat, hiszen 2020-ban is – folytatva a hagyományokat – egy rekord hosszú, decemberbe is átnyúló ünnepi kampányt futtatott.
De nem csak emiatt marad emlékezetes a tavalyi novemberi akciódömping. A Budapest Airport például rekord mennyiségű, 13 864 tonna légiárut kezelt a hónapban, ami abszolút csúcsnak számít a társaság történetében. Ennek a járvány következtében általánosan megnövekedett online vásárlások mellett a legfontosabb összetevője a 2020-as Black Friday volt – és szinte biztosra vehető, hogy a 2021-ben még ezt is túlszárnyalhatja (elnézést) a Budapest Airport.
Ehhez szorosan kapcsolódik az is, hogy miközben a kereskedelmi piac évek óta tartó növekedése megállt, az e-kereskedelemek forgalma eddig soha nem látott bővülést hozott a jobban alkalmazkodó márkáknak és vállalatoknak. Előrejelzések szerint összességében 2020-ban az interneten keresztüli vásárlások 30 százalékkal növekedhettek – ami a 2019-es év duplája. Ezzel szemben a fizikai üzletekben szinte nem is volt érezhető a különbség egy átlagos hét és a Black Friday időszaka között. Egy kutatás szerint a promóciós időszakokhoz képest összesen csak 4 százalékkal több látogatót tudtak becsábítani a vásárlás ünnepén a plázák.
Továbbá az is újdonságnak számított a tavalyi évben, hogy a toplistás termékkategóriák teljesen átrendeződtek. Több terméktípus is volt (elsősorban a műszaki cikkek és háztartási nagygépek), amik eddig évről évre kiemelt helyet szereztek a Black Friday eladások között, 2020-ban viszont leszorultak a dobogóról. A nagy áruházak közül egyedül az eMAG osztotta meg a tavalyi Black Friday slágertermékeinek részletes rangsorát, de valószínűleg a többi versenyzőnél is hasonlóan alakult a toplista:
- Háztartási eszközök és tisztítószerek
- Baba-mama termékek és játékok
- Mobiltelefon, tablet, okoseszköz
- Laptopok és IT termékek
- Szépségápolási készülékek és termékek
- Háztartási kisgépek
- Televíziók és audiorendszerek
- Hűtőszekrények és mosógépek
- Orvosi eszközök
- Divattermékek
Mit szűrhetünk le vásárlóként ezekből az eredményekből és trendekből? Azt, hogy várhatóan 2021-ben is az internetes vásárlás fogja adni a Black Friday kedvezmények legnagyobb részét. Ezért is érdemes követni oldalunkon a legfrissebb akciókat a Black Friday időszakában és azon is túl, hogy egy forró kedvezményről se maradj le a 2021-es vásárlás ünnepén!