Kedvenceim

Még nem jelöltél Kedvencnek semmit!

Bezárás

A Black Friday akciók kötelező jótállásáról

Van-e jótállás az akciósan vett termékekre? Milyen jogai és kötelezettségei vannak a vállalatoknak és a vevőknek? Ismerd meg a Budapesti Békéltető Testület elnökének tanácsait!

A Black Friday időszakában rengeteg kérdés merülhet fel az új (és akár a tapasztaltabb) vásárlókban: mindenre vonatkozik a kötelező elállási jog? Árulhatnak-e garancia nélkül akciós termékeket? Kihez lehet fordulni panasz esetén? Ezekről a kérdésekről kérdezte Inzelt Évát, a Budapesti Békéltető Testület elnökét a Magyar Hírlap.


A szakember kiemelte, hogy vásárlásoknál – így a Black Friday idején is – a kereskedőknek kötelező jótállást kell vállalniuk a termékeikre. Ez röviden azt jelenti, hogy a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a terméke az átvétel után hibásodott meg.


Mint elmondta, a Budapesti Békéltető Testülethez a leggyakrabban ezekkel a kérdésekkel fordulnak:



  • 14 napos, indokolás nélküli elállási jog gyakorlása,

  • jótállással kapcsolatos jogosultságai és kötelezettségei,

  • hiányos fogyasztói tájékoztatás (szállítási költség, elállási jog, panasztételi lehetőségek).


Az interjú másik fontos témája a garancia kérdése volt. A Fekete Péntek akciós termékeikre is kötelező minimum egyéves jótállást biztosítania az üzleteknek és webáruházaknak minden új, tartós, 10 000 forint feletti értékű fogyasztási cikkre.


Azzal kapcsolatban is adott tanácsokat Inzelt Éva, hogy mivel tudják a vevők bebiztosítani magukat, ha interneten vásárolnak a Black Friday-en. Ugyanis nem mindegy, hogy kézbesítéskor a „csomag” vagy a „termék” átvételéről nyilatkoznak aláírásukkal. Azonban, ha az utóbbi a csomagon belül van – és mégis sérült a termék – abban az esetben is a vállalkozás felel a termék sérülésmentes átadásáért.


Ha a termék sérülten érkezik, akkor a legegyszerűbb, ha a 14 napos, indoklás nélküli elállási jogával él a fogyasztó. Azonban, mondta, ha ezt az utat választja, akkor a visszaküldés költségét a vevőnek kell fizetnie. Ehhez kapcsolódóan jó, ha már előre megnézzük, hová kell visszaküldeni a terméket – nem mindegy, hogy egy magyarországi vagy internacionális postázási költségeket kell állnia a vásárlónak.


Az interjú utolsó jótanácsa, hogy ha a 14 napon belüli elállát választja a fogyasztó, akkor egy részletes és pontosan megfogalmazott írásban is rögzítse, hogy nem egy „fogyasztó[i] hiba miatti garanciális igényt kíván érvényesíteni”.


(Forrás: Magyar Hírlap)