Black Friday „belülről” – tények és tévhitek egy márka szemszögéből
Interjút adott az egyik vezető elektronikai áruház vezetője, hogy eloszlassa a legismertebb Fekete Péntekes hiedelmeket.
Miért lett a Black Fridayből Black November? Mitől függ, mennyit engednek az árból az egyes márkák a vásárlás ünnepén? És miért nem éri meg (a márkáknak se) átverni a vásárlóikat? Ezekre a kérdésekre válaszolt Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. ügyvezető társalapítója a Pénzcentrum interjújában.
Az interjút a talán legégetőbb kérdéssel indult: hogyan vált a Black Friday (ami hagyományosan az Egyesült Államokban a Hálaadás utáni pénteket jelöli) egy egész hónapos „őrületté”?
Várkonyi Balázs szerint ezt az egyedi megoldást leginkább a kényszer szülte, mivel az egyes áruházak kapacitása nem teszi lehetővé, hogy kezelni tudják a Fekete Pénteken beérkező rendeléseket. Csak összehasonlításképpen, az Extreme Digitalnál az átlagos rendelésszám ebben az időszakára a 30-40-szeresére is duzzadhat. Ezt a tempót viszont se a hirdető cégek, se a csomagküldési szolgáltatásokat nyújtó vállalatok nem tudták tartani. [Szerk.: és még említhetnénk a Black Friday-es aloldalak összeomlásait is akár.]
Ezután a kedvezményekről kérdezték Várkonyi Balázst: mennyiben számítanak a termékkategóriák a Black Friday akcióknál?
A szakember szerint nem lehet egy kalap alá venni (sajnos) az összes típusú terméket. Egy FMCG [gyorsan forgó fogyasztási cikkek] vagy divatterméknél nagyobb leárazásokat lehet tartani Black Friday idején, mint a műszaki cikkeknél. Azonban, mivel a nagy márkák a számítástechnikai piacon karácsony előtt mutatják be új kollekcióikat, ez ad lehetőséget arra, hogy ezekre is nagyobb akciókat tudjanak hirdetni. Vagyis nem csak a kereskedőn, hanem a gyártón is áll ez a vásár: a kifutó termékekre így tudnak valóban nagy kedvezményeket adni.
Az interjú második részében arra is kitértek, hogy mit lehet tenni a megtévesztő ajánlatokkal. Várkonyi Balázs kiemelte, hogy a vállalatoknak rá kell döbbenniük arra, hogy ez a gyakorlat nem éri meg. Egyrészt a vásárlók elfordulnak, ha kiderül a csalás, másrészt a hatóság is kemény büntetéssel „honorálja” ezeket az átveréseket. A márkáknak ebben az időszakban – a Black Friday akciók miatt – egyébként sem a profitmaximalizálást kell a zászlóra tűzni, hanem a vásárlók bizalmának és lojalitásának megszerzését.
(Forrás: Pénzcentrum)