Black Friday egész évben: akciók, tippek, érdekességek!

Itt a toplista! Országok, ahol jellemző a megrendelt csomagok visszaküldése

Szerző: Galambos Dániel
2018. 09. 02. |

Vannak olyan országok Európában, ahol tavaly a vásárlók közel fele visszaküldött legalább egy csomagot.

Itt a toplista! Országok, ahol jellemző a megrendelt csomagok visszaküldése

Nyugati országokban sok esetben a webáruházakból rendelt, majd visszaküldött árukat megsemmisítik. Ez jól mutatja a mai világ pazarló vásárlási szokásait. Csak rajtunk múlik, hogy megszabaduljunk ettől a rossz gyakorlattól.

Egyszerűen csak meg kellene vizsgálni, amit az online vásárló visszaküld, legyen az akár egy zokni vagy egy televízió, nyilatkozza például Európa második legnagyobb használt cikk forgalmazója, az Avides, aki egyben egy szolgáltatást is nyújt más kereskedőknek a visszaküldött áruk ellenőrzésére.

Nemcsak az Amazon üzleti partnerén, az Avides-en keresztül történik naponta a visszaküldött áruk nagymértékű áramlása. Németországban pl., a német törvények szerint a csomagküldéssel kapott termékeket 14 napon belül indoklás és felár nélkül vissza lehet küldeni, és rendesen élnek is ezzel a lehetőséggel a vásárlók. Mérsékelt becslések alapján a visszaküldött áruk átlagosan 5 százalékát teszik ki a forgalomnak. Naponta csomagok százezrei kerülnek vissza a feladóhoz.

A németek küldenek vissza a legtöbbet

Ezt jól mutatja az alábbi lista, ezekben az országokban küldik vissza a legtöbb árut:

1. Németország (a vásárlók 51%-a tavaly legalább 1 árut visszaküldött)
2. Hollandia 46%
3. Nagy-Britannia 43%
4. Skandináv országok 38%
5. Olaszország 37%
6. Belgium 35%
7. Franciaország 35%
8. Spanyolország 34%
9. Lengyelország 29%

Magyarországon ezekhez az országokhoz képest nem annyira jellemző dolog ez.

A visszaküldött áruk egy része megsemmisül. Egyed médiumok zúzdába került háztartási eszközökről számolnak be, lehetnek ezek mobiltelefonok, vagy akár matracok. A pazarlás hatalmas. Egy környezetvédelmi szakértő így nyilatkozott: ez „óriási botrány”, ez egy felelőtlen gyakorlat, a Greenpeace pedig a pazarlás visszaszorítására törvényes intézkedéseket vár. 

A visszaküldési kedv csillapítható?

„Senki sem tartja jónak a visszaküldést, viszont elkerülni sem lehet.” – összegezte a visszaküldött árukra vonatkozó nagyszabású kutatás eredményeit a kölni EHI kereskedelmi kutató intézet (Kölner Handelsforschungsinstitut EHI). A kereskedők nehezen tudnak értelmes magyarázatot adni arra, hogy működőképesnek látszó eszközöket miért semmisítenek meg. A vásárló viszont úgy érzi, hogy az eszköz nem elégítette ki az elvárt igényeit.

Gyökeres változás csak akkor érhető el, ha sikerül a vásárlók visszaküldési kedvét csillapítani, ez pedig azzal lehet, ha fizetniük kell a visszaküldéskor, vagy más módon szigorítják a visszaküldés feltételeit. Ezt viszont a kereskedők nem merik meglépni. Ezzel az üzletüket kockáztatják. Egy felmérésben a német megkérdezettek 77 százaléka szerint „a döntésében nagyon fontos tényező volt” a visszaküldés egyszerű lehetősége. A németek a visszaküldésben Európa-bajnokok. A skandináv Postnord által végzett felmérés adatai szerint a német online-vásárlók 51 százaléka 2017-ben a tizenkét hónap alatt legalább egy árucikket visszaküldött.

Az EHI szerint a kereskedőknek gazdasági okokból is érdekük, hogy a veszteség jelentősen csökkenjen. A kölni, 105 céget érintő, kereskedelmi kutatás szerint a visszaküldött áruk körülbelül 70 százaléka alkalmas lenne a további eladásra. Ez költséges vizsgálatot igényel, ami elektromos készülékek esetében a készülék működésének ellenőrzését jelenti, ruházati cikkek, például farmerek, trikók esetében a használhatóság, illetve elfogadhatóság egyszerűbb ellenőrzését.

A költség esetenként átlag tíz euró

A visszaküldési arány nagyon különböző. A ruházati cikkek és textíliák visszaküldési aránya a legmagasabb, de az elektromos készülékek, az elektronikus eszközök és a sporteszközök is gyakran nem elégítik ki a vásárló igényeit – és ezek visszaküldése növekvő tendenciát mutat. A különböző cégek is nagyon különböznek a visszaküldés mennyiségében. Az Amazon egyik szóvivője szerint: „Nálunk egy százalék alatt van a visszaküldött áruk aránya. És ezek közül is a legtöbbet, vizsgálat és kis korrekció után, újra be lehet vonni a kereskedelmi forgalomba.”  Például a TV képernyőjéről az ujjlenyomatokat el kell eltávolítani.

A visszaküldés teljes költsége, beleértve a szállítást, a csomag kinyitását és a kereskedő kártalanítását, esetenként átlag tíz euró – az EHI-intézet becslése szerint. Esetenként természetesen sokkal nagyobb is lehet a költség. „Az onlin -kereskedelem nagy bosszúsága az árucikkek visszaküldése” – nyilatkozta egy e-kereskedelmi szakértő, aki korábban Németország egyik legnagyobb kiskereskedője volt.

A visszaküldésre szánt áruk sorsa erősen függ az költségektől. Olcsó árucikkek esetén gyakran eltekintenek a visszaküldéstől, és a vásárlónál marad a termék akkor is, ha nem fizet. „Némely kereskedők kiveszik a készletből azokat a cikkeket, ahol lehetőséget látnak a visszaküldésre”. Az Amazon, az Otto és a Zalando kizárja azokat a vásárlókat, akik túl sok árucikket küldenek vissza.

Az Amazon „Destroy” (megsemmisítés) néven felajánl egy logisztikai programot a kereskedőknek, amellyel minimalizálni tudják az eladatlan árucikkek mennyiségét. A visszaküldött árukat „szigorú vizsgálatnak” vetik alá, és az Amazon.de/warehousedeals internetes csatornán keresztül újra eladják. Vagy adomány lesz belőle.

CIKKAJÁNLÓ

Webáruházak – Király Gábor webshop Webáruházak – Király Gábor webshop
2018. 07. 28.

A mackónadrágos webshop igazán király, de kapható kapuskesztyű és póló is itt.

Megvette a legnagyobb e-cigaretta kereskedőt a BAT Megvette a legnagyobb e-cigaretta kereskedőt a BAT
2018. 10. 17.

Nem megy már a cigi eladás annyira, mint régen, e-cigire és webáruházra váltanak a dohánycégek.

Ezentúl számokkal jelöli a Lidl, mennyire édes a paradicsom Ezentúl számokkal jelöli a Lidl, mennyire édes a paradicsom
2018. 07. 18.

A legédesebb paradicsom a Strabena és a Cukorfalat a Lidl-ben.

Black Friday akciók Bakó Géza és a Full Kontakt Bt. prezentálásában Black Friday akciók Bakó Géza és a Full Kontakt Bt. prezentálásában
2018. 10. 29.

Ha megtanulod, hogyan legyél a legjobb a Black Friday-en, az már egy befektetés.

Black friday Magazin

Webáruházak bemutatkozója
Black Friday – kika (bútor)
2018. 11. 23.
Éjszakai vásárlással  és 11%-os kedvezménnyel várja Fekete Pénteken a KIKA a vásárlókat.
Összes cikk megtekintése
Érdekességek, vidám történetek a vásárlás világából + új termékek, új ízek bemutatója
Black Friday – könyv akciók (körkép)
2018. 11. 23.
Most szerezd meg az olvasnivalódat, rengeteg kedvezmény vár a könyves webshopokban.
Black Friday parfüm – Douglas
2018. 11. 23.
20% kedvezmény a Douglas boltokban és webshopban, vasárnapig.
Összes cikk megtekintése
Black Friday 2018 hírközpont extrákkal
Black Friday – MANGO – 30%-os akció!
2018. 11. 23.
A MANGO-nál 30% kedvezmény van vasárnapig, a BLACK18 kóddal, minden termékre!
Összes cikk megtekintése
Svájci bicska az online vásárláshoz + hasznos információk webáruház üzemeltetőknek
Black Friday – szállás, utazás, repülőjegy
2018. 11. 23.
Ha magadnak szervezed a jövő évi nyaralást, akkor többet spórolhatsz.
Black Friday repülőjegy
2018. 11. 23.
Szuper Black Friday utazási ajánlatok a repülős utakra (körkép)
Összes cikk megtekintése
© helloblackfriday.hu